pondelok 20. marca 2017

Umelý pankreas, zoznámte sa

Otváram brožúru "Pán doktor, dostaňte ma pod sedem". Po trinástich rokoch s cukrovkou prvého typu ma už nič neprekvapuje. Zbežne prechádzam základné piliere dobre kompenzovaného diabetika - zdravá strava, dostatok pohybu, inzulín a pravidelné meranie glykémie. Píše sa rok 2017 a mne v tomto zozname jedna položka veľmi chýba. Základným kameňom mojej kompenzácie sa totiž stali technológie.

Moje glykémie udržuje pod kontrolou umelý pankreas, presnejšie uzavretý okruh na automatické podávanie bazálnych dávok inzulínu, ktorý som si zostavil vďaka OpenAPS projektu. Ako to celé vyzerá môžete vidieť na nasledujúcom obrázku:


Senzor meria kontinuálne glykémie. Vysielač každých 5 minút prečíta aktuálnu hodnotu a pošle ju do mobilného telefónu. Aplikácia zobrazí graf glykémií na displeji telefónu a na hodinkách. Hodnota glykémie následne putuje do umelého pankreasu, ktorý preráta aktuálne dávky bazálneho inzulínu a nastaví podľa výpočtu pumpu.

Na čo je to celé dobré?

Zjednodušenie denného manažmentu 

Dôvody kolísania glykémií bývajú rôzne. Žiadny na trhu dostupný systém sa nedokáže s vplyvmi ako je stres, adrenalín a nepravidelný režim vysporiadať sám. Diabetik je odkázaný na časté meranie glykémií, nastavovanie dočasného bazálu a korekčné dávky inzulínu. Tieto problémy sa dajú vyriešiť bez zásahu človeka len za pomoci aktuálnych glykémií z kontinuálneho merania. Budúce generácie inzulínových púmp a systémy založené na OpenAPS v pravidelných intervaloch prepočítavajú dávky inzulínu a riešia tak neočakávané výkyvy glykémií.

Efektívne regulovanie v noci

Umelý pankreas dokáže zastaviť inzulín pri hroziacej hypoglykémii a zreguluje vyššiu glykémiu. Výsledkom sú ranné výsledky v rozmedzí 5 - 7 mmol/l.

Výpočet citlivosti na inzulín

Automatické počítanie citlivosti na inzulín porovnáva predpokladané hodnoty glykémií s nameranými. Pri chrípke mi systém detekoval oveľa menšiu citlivosť na inzulín a dokázal tak zregulovať hodnoty pod 10 mmol/l. 


Pomoc s jedlami

Počítanie sacharidových jednotiek a následné bolusové dávky často nebývajú presné. Autor knihy Myslite ako pankreas, Gary Scheiner, prirovnáva podávanie rýchlopôsobiaceho inzulínu k streľbe do terča. Aj tí najlepší strelci veľmi často netrafia presne. Upraviť nepresnú dávku inzulínu dokáže umelý pankreas. Ak detekuje, že glykémia príliš klesá, zastaví bazálne dávky inzulínu, naopak pri nečakanom stúpaní bazálnu dávku pridá.  

Diskrétnosť a pocit istoty

Neoddelitelnou časťou mojej výbavy sa stali inteligentné hodinky. Vďaka nim nemusím vyťahovať pri obede už ani pumpu. Na hodinkách si zvolím množstvo sacharidov a ostatné spraví umelý pankreas za mňa. Upokojujúco na mňa pôsobí aj možnosť kedykoľvek skontrolovať hladinu cukru pohľadom na zápästie.

A výsledok?

Vďaka klasickým pilierom kompenzácie diabetu som sa dokázal pri veľkej snahe priblížiť k hodnotám okolo 7% HbA1C. Po zavedení technológií sa pod sedem dostávam s prehľadom a momentálne atakujem hranicu 6%. Výsledky po prvom mesiaci nepretržitého používania hovoria za všetko:





5 komentárov:

  1. ahoj, ja sledujem jednu skpinu na CGM na FB, kde sa tomuto venuju. tu apku si developoval sam? odkial je umely pankreas, vysielac? inak super, velmi ma to zaujima. DM1 mám už viac ako 25 rokov. drzim palce!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Umely pankreas: https://enhanced-radio-devices.myshopify.com/products/900mhz-explorer-block-pre-order appka je volne dostupna - xDrip+ - https://jamorham.github.io/ pre vysielac treba pozriet na Facebooku skupinu "Freestyle Libre PL" a kontaktovat Mareka Macnera. Inak stranka OpenAPS projektu je tu: https://openaps.org/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zdravím Lukáš, tvoj brat mi ukázal tvoj vynález... doporučujem ti ho prezentovať týmto pánom: https://www.lf1.cuni.cz/document/67100/pozvanka-2016-11-21.pdf , prípadne sa stav osobne:) ale určite by som im napísal
    Zdraví Viliam

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono to nie je môj vynález. Na svete je nás už okolo 300 s OpenAPS systémom.

      Odstrániť
  4. Mam syna 11r DM1 a chcel by som prejst na OpenAPS, da sa na Slovensku ziskat niekde starsia Medtronics pumpa ?

    OdpovedaťOdstrániť